Olifanten, olifanten en nog eens olifanten..

12 maart 2018 - Bandarawela, Sri Lanka

Het resort waarin we verbleven in Anuradhapura was werkelijk fantastisch. Je eigen hutje in de jungle. Van alle gemakken voorzien en tussen de excursies konden we lekker relaxen aan het zwembad. Onze eerste dag hier begon verrassend. We werden opgehaald met de auto om vervolgens naar ons volgende vervoersmiddel gebracht te worden. Geen paard en wagen, maar twee koeien en wagen. Zoals ze bij de luizenmoeder zeggen, dat vinden wij niet gek, dat vinden wij bijzonder. En dat was het zeker. Overigens hadden we wel een klein beetje medelijden met de koeien. Van de koeien naar een kleine ‘catamaran’. Deze bracht ons naar een oud traditioneel dorpje waar we kennis hebben mogen maken met de plaatselijke dorpelingen die volledig zelfvoorzienend zijn. Hier hebben wij geleerd hoe rijst direct vanaf de oogst verwerkt wordt in een gerecht, hoe zij olifanten op afstand houden van hun land en hoe zij zichzelf voorzien van een dak boven het hoofd.

Na ons bezoek aan het dorp zijn wij doorgevaren over de zijrivier naar een lagen. Hier konden wij mooie vogels spotten en werden wij beiden voorzien van een mooi hoedje van waterlelies. Per tuk tuk werden we weer terug naar ons hotel gebracht.
Alsof deze dag nog niet tot genoeg indrukken had opgeleverd, zijn wij aan het einde van de middag op safari gegaan door Kaubulla National Park. In onze omgeving kun je drie verschillende parken vinden. In principe zou je in elk park olifanten moeten vinden. Het is echter verstandig eerst aan de locals te vragen waar de meeste olifanten op dat moment zitten. Onze bedoeling was namelijk om naar Minneriya NP te gaan, maar dit hebben we gewijzigd naar Kaubulla NP. Jammer genoeg hadden de andere toeristen dat ook gedaan. Al voor het kopen van de entreetickets was het afgeladen met grote Jeeps. We zijn maar bij de horde aangesloten en dat was niet voor niks. Eenmaal in het park hebben wij wel honderden olifanten gezien. Zo prachtig om deze dieren in hun natuurlijke habitat te zien. Ze te zien rollen in het water en de kleintjes melk te zien drinken bij hun moeder. We konden heel dichtbij komen, maar sommige wagens kwamen zo dichtbij dat er olifanten boos werden. Geloof mij, dat wil je niet. Je mistte soms het respect voor het dier bij de andere rangers. We hebben ons dan ook vrij afzijdig gehouden van de menigte en hierdoor konden wij wel mooi de leider van de olifanten zien. Deze zie je eens in de zoveel weken. Hoewel hij in eerste instantie weer terug de jungle invluchtte, kwam hij toch daarna weer terug en liep op zijn gemakje naar het water. We hebben hem vanaf een gepaste afstand gevolgd, maar zodra er meer auto’s om hem heen gingen rijden zijn wij gestopt. We wilden zijn geduld niet op de proef stellen en een aanval voorkomen. Naast de olifanten hebben wij in het park ook adelaars en apen gezien.

De volgende dag hadden we weer een uitstapje op het programma staan, een fietstocht door de ruïne stad Polonnaruwa. Hier hebben een rondleiding gehad langs de vele historische gebouwen en tempels die de stad rijk is. Ook hier was het weer genieten van de wilde en ondeugende apen. Naast de apen kun je door heel Sri Lanka ook wilde honden vinden. Redelijk tam en gewend aan het verkeer, maar aanhalen is zeker af te raden. Na de rondleiding hebben wij een Sri Lankaanse lunch gehad bij oude boerderij gelegen tussen de rijstvelden.

Alsof deze dag nog niet sportief genoeg was, hebben we aan het einde van de middag ook nog de leeuwenrots in Sigiriya beklommen. Hier hebben wij 1860 traptreden moeten trotseren om vervolgens volledig bezweet te mogen genieten van een wel een heel fraai uitzicht. Naar beneden ging toch ietsje sneller…
Vanuit Sigiriya zijn wij doorgereden naar Kandy. Nu weet ik dat Kandy de afgelopen dagen veelvuldig in het nieuws is geweest door de rellen tussen moslims en boeddhisten. Om heel eerlijk te zijn, hebben wij hier niet veel van meekregen. Wel lazen we de krantenartikelen en werden zelf ook een beetje ongerust, maar de gids en reisorganisatie verzekerden ons dat de situatie stabiel was. Dat bleek ook wel toen we door de stad heen reden. Wel stonden er veel militairen op straat, maar van onrust was weinig sprake, gelukkig!

In Kandy hebben we overdag een rondleiding gekregen door een edelstenen fabriek en een houtfabriek. De rondleidingen zelf vond ik tegenvallen. Het had meer weg van een commercieel uitstapje. Aan het einde van de rondleiding, die overigens vrij kort was, kon je souvenirs inslaan. Sri Lanka staat bekend om de edelstenen, dus ik stond wel open voor een mooi aandenken, maar met een prijskaartje van ruim 600 euro heb ik dit toch maar laten schieten. De manier van verkopen is vrij agressief en ik voelde mij totaal niet op mijn gemak. Of niks kopen geen optie was. ik heb ze dan ook vriendelijke bedankt en zo snel als ik kon de winkel verlaten. Daarnaast hebben we de kruiden en botanische tuinen verkent. De kruidentuinen bieden veel homeopatische middelen en ik kon het niet laten toch iets kleins mee te nemen om uit te proberen, je weet het maar nooit. In de avond hebben we een culturele dansshow gezien en een ceremonie bijgewoond in de tempel van de tand.

Alsof dat allemaal nog niet genoeg was zijn we de volgende dag vertrokken naar Nuwara Eliya. Hier hebben we tussenstops gemaakt bij verschillende theefabrieken. Ook dit viel mijn inziens een beetje tegen, maar je kunt in ieder geval zeggen dat je er bent geweest.

In Nuwara Eliya verbleven we in een typisch Engels huisje. Hier kun je nog goed de invloeden van de Engelse kolonie terugvinden, gezien de vele gebouwen een Engels ontwerp hebben. Het dorpje zelf is niet heel boeiend en gezien de hevige regenval was een simpele wandeling maken ook niet echt aan te raden. Ons verblijf was oud en hoewel we een verwarming de afgelopen dagen niet nodig hadden, miste ik deze nu wel. Wat een kou. Met lange broek en trui lag ik nog te trillen onder mijn dekentje. We konden dan ook niet wachten om zo snel mogelijk verder te reizen.

Dat verder reizen deden we voor de verandering per trein. Onderweg zouden we prachtige uitzichten tegen komen, maar helaas was dit slecht te zien door de mist.
De trein zette ons af in Bandarawela. Helaas voor ons nog steeds regen. Wat ons betreft konden we dan ook de afgelopen twee dorpen wel overslaan en gelijk door naar Yala voor weer wat meer actie. Ik hoop in ieder geval dat het weer morgen een stuk beter is, want dan kunnen we weer wat meer ondernemen. Daarnaast staat er overmorgen weer een mooie safari op ons te wachten waar we hopelijk ook luipaarden en krokodillen kunnen spotten.

1. Anneke:
    12 maart 2018
    Wat een indrukken! Dat wordt straks bijkomen als jullie weer thuis zijn.
    Veel plezier nog!
    Groetjes, Kees en Anneke
  2. Arjan:
    12 maart 2018
    Gaaf om telezen jordy en romana
  3. Moessie:
    12 maart 2018
    Met weer heel veel plezier je verslag gelezen. Gelukkig hebben we weer iets van jullie gehoord, want het was de afgelopen dagen erg stil vanuit Sri Lanka. Maar gelukkig hebben jullie weinig meegekregen van de ongeregeldheden. We blijven jullie volgen. Dikke kus Moessie

P.s. Je moet mij ook maar helpen met een reisblog aan te maken, kunnen jullie binnenkort ons ook volgen. haha
  4. M.den Haan:
    12 maart 2018
    Weer met veel plezier je verslag gelezen en wat hebben al veel gezien, jammer dat het ging regenen maar dat kan daar dus ook!! Gr. En liefs van ons. ook gr. Aan Jordy
  5. Gr pa:
    13 maart 2018
    Jullie maken een mooie reis
    Je Moet ook wel een goede conditie hebben ( 1860 ) treden
    Bedankt voor Je verslag
    Gr opa
  6. Rien en Connie:
    13 maart 2018
    Het is weer een genot om jullie reisverslag te lezen
    geen dierentuinen meer maar op safari!!
    Veel plezier nog en hopelijk krijgen jullie snel de zon weer te zien
    groetjes
    de Molenaartjes
  7. Dineke en Jan:
    Hallo vakantiegangers,
    Was weer leuk Om het reisverslag te lezen.Wat een avontuur!
    Wij wensen Jullie nog veel plezier en mooi weer op deze rondreis.
    Groetjes van Jan en Dineke.
  8. Marianne poppelier:
    14 maart 2018
    Wat leuk om te lezen hoe jullie de reis meemaken dikke xxx joost en Marianne
  9. Bernadette Striebeck:
    15 maart 2018
    Wat een mooi indrukwekkend verhaal.
    Prachtig. Mooi geschreven weer.

Liefs Bernadette.