Sri Lanka, wat een paradijs!

6 maart 2018 - Sigiriya, Sri Lanka

1 maart zijn wij vanaf Amsterdam vertrokken naar Colombo, Sri Lanka. Hier gaat weer een nieuw avontuur beginnen. De heenreis verliep niet geheel vlekkeloos. We begonnen met 2 uur vertraging op Schiphol. We wisten dat we hierdoor echt zouden moeten haasten op het vliegveld van Mumbai om onze vlucht naar Colombo te halen. Wat een ervaring was dat. Allereerst was het bloedheet daar en hoewel de medewerkers van het vliegveld alle passagiers naar Colombo wilden begeleiden door de douane, zorgden ze zelf ook voor de nodige oponthoud. Wat een chaos!
Gelukkig stond er een bus op ons te wachten die ervoor zorgden dat we direct naar het vliegtuig werden gebracht. Dat scheelde toch weer een goede conditietest.

Gelukkig verliep de rest van de reis voorspoedig en werden we door onze privé gids en chauffeur opgehaald van het vliegveld. Ja, je leest het goed.. privé chauffeur EN gids! Als we het doen, doen we het goed. De komende dagen zullen zij ons meenemen door Sri Lanka.

Dat het hebben van een chauffeur geen overbodige luxe is, werd al snel duidelijk. al het verkeer gaat hier kriskras door elkaar. Tuk Tuk’s, fietsen, brommers, scooters, auto’s, bussen etc. maken allemaal gebruik van dezelfde rijbaan. Ik hou dan ook af en toe mijn hart goed vast.

De eerste drie dagen hebben wij doorgebracht in Negombo. We verbleven hier 3 nachten in een hotel aan het strand en hebben van daaruit stadtours gemaakt door Negombo en Colombo. In Negombo zijn we naar de vismarkt geweest en zijn we met een boot via ‘The Dutch Canal’ door een Lagoon gaan varen. Hier hebben we gelijk kennis mogen maken met een aantal van de dieren die Sri Lanka rijk is. Zo zagen we een watervaraan met een goed gevulde maag, kleine krokodillen en hadden we het geluk dat we nog apen konden spotten. Tegelijkertijd konden we ook gelijk aanschouwen dat het verschil in rijk en arm best groot kan zijn. Ene moment vaar je langs een prachtige woning en het andere moment zie je dat de buren leven in een zelfgemaakt hutje van golfplaten. Soms schrijnend om te zien.

In Colombo hebben we verscheidene overheidsgebouwen bezocht en een tempel. Hier moest ik mijn zomerse outfit helaas even verruilen voor kledingstukken met iets meer stof. Op blote voeten hebben we mogen aanschouwen hoe de inwoners hun religie, het boeddhisme, uitvoeren. Mooi om te zien. Tegelijkertijd komt het voor mij als, nuchtere hollander, soms ook een beetje als overdreven en zelfs commercieel over. Overal laten mensen geld achter. De hoogste boeddhist van deze tempel staat er om bekend een aardige bankrekening te hebben. Goh, hoe zou dat toch komen?
Desalniettemin is de tempel zelf prachtig en zelfs de president van Sri Lanka kwam toen wij er waren een bezoekje brengen. Dat het boeddhisme hier groot is, is ook te zien aan de vele monumenten aan de kant van een weg waar mensen kunnen bidden. Zo’n 75% volgt de boeddhistische religie.

We hebben de kust even achter ons gelaten en zijn meer het land in getrokken. Van Negombo naar Anuradhapura, zo’n 225 km lange rit waar we onderweg bij een olifanten weeshuis zijn gestopt. Wat is dit mooi zeg! Olifanten die gewond zijn geraakt of waarvan de moeder is overleden worden hier naartoe gebracht om aan te sterken en vervolgens terug in het wild gezet te worden. ’s Ochtends en ’s middags worden de olifanten van de rivier door het dorp naar het weeshuis begeleid. Door het dorp hoor je een bel klinken welke aangeeft bij de olifanten dat ze moeten bewegen en de dorpelingen dat ze aan de kant moeten. Wij zijn begonnen aan de kant van het weeshuis waar we ze van vrij dichtbij mochten en bekijken en later hebben we zelfs nog een klein olifanten takken mogen voeren. Wanneer ze klaar waren met eten, zijn we met de olifanten meegelopen terug naar de rivier waar ze weer lekken konden badderen. Wat een machtige beesten! Hopelijk gaan we deze binnenkort in het wild zien.

Na ons bezoek aan het weeshuis zijn we doorgereden naar ons hotel. Weer een prachtig hotel, gelegen aan een groot meer. ’s Nachts kon ik echter maar slecht slapen. Ik hoorde de hele tijd gebonk op het dak en in de ochtend bleek wel wie dat veroorzaakte, apen. Tijdens het ontbijt zagen we deze herrieschoppers van de ene naar de andere boom slingeren.

In Australië hadden we het met de kangoeroes, maar hier met de apen. Als je ze zoekt, zie je ze nergens. Maar als je ze eenmaal gezien hebt, zie je ze ineens overal.
Vandaag hebben we de oude koningsstad bezocht waar we veel paleizen en tempels konden bewonderen. Zo ook een tempel die om de Bodhi gebouwd is. De Bodhi is een oude boom waar buddha heeft gezeten om te bidden. Daarna zijn we door het park gelopen om aan de andere kant weer een prachtige tempel te bezoeken genaamd Ruwaweliseeya Stupa. We mogen ook hier alleen naar binnen met gepaste kleding en op blote voeten. Dat laatste was absoluut geen pretje. De stenen waren door de zon bloedheet geworden en het leek wel alsof ik op vuur liep. Een rondje om de tempel liet ik dan maar even voor wat het was. Terwijl Jordy en de gids wel met hun stalen voeten om de tempel heen gingen lopen, heb ik vanuit de schaduw de boeddhisten en vele apen zitten aanschouwen. Een tip voor een bezoek aan deze oude stad, ga hier niet eten. De apen zijn dol op jouw eten en schromen niet om gezellig met je mee te eten.

We hebben een fantastische tijd en genieten van de natuur en cultuur hier. Momenteel zitten we vlakbij Sigiriya in een lodge, omgeven door groen. Vanuit hier gaan we de komende drie dagen de Gouden Driehoek verkennen. Dat betekent meer groen en meer dieren.

1. Anneke:
    6 maart 2018
    Hé leuk Romana, weer een reisverhaal.
    Veel plezier nog samen!
  2. Dineke en Jan:
    6 maart 2018
    Hoi Romana,we genieten weer van het lezen van je reisverslag van jullie vakantie samen.

groetjes van Jan en Dineke
  3. Gr pa:
    ,Mooi het reis verslag schrijven Ben Je Niet verleerd
    Mooi hoor .
    Gr opa v d m uit z
  4. Rien en Connie:
    6 maart 2018
    We hebben weer met veel plezier jullie reisverslag gelezen
    Zo leren wij ook SRI Lanka kennen
    Nog veel plezier en we blijven jullie volgen

groetjes
  5. Moessie:
    Trots op jullie!
    Hier werken jullie het hele jaar voor.
    Wat super om jullie reis weer mee te mogen beleven.
    Veel liefs Moessie
  6. M.den Haan:
    7 maart 2018
    Wat mooi om je reisverslag weer te lezen, jullie hebben al veel gezien in de 5 dagen dat jullie er zijn. Fijne weken en geniet ervan. Groetjes liefs Opa & Oma xxx
  7. Bernadette Striebeck:
    8 maart 2018
    Wat mooi geschreven weer. Alsof je erbij bent.
    Een heel erg fijne tijd.
    Liefs, Bernadette