The Southern & Great Ocean Road

3 maart 2017 - Ballarat, Australië

Ik wilde nog 1 keer een blog schrijven voor we straks naar Melbourne vertrekken voor onze laatste week, maar ik weet gewoon niet waar te beginnen. Onze roadtrip begon 10 dagen geleden in Sydney en vanaf dat moment hebben we elke dag zulke mooie indrukken opgedaan. Mocht je ooit het idee hebben om naar Australië te gaan, huur een auto! Dat is echt de beste manier om dit land te verkennen. Elk uur kun je in een ander landschap rijden. Van de bergen tot aan prachtige kustlijnen of iets dat lijkt op de Afrikaanse savanne.

Onze trip bestond uit drie delen. Het eerste deel was de Great Southern Route van Sydney tot Lorne, een plaats iets verder dan Melbourne. Het tweede deel was de Great Ocean Route van Lorne naar Port Fairy. Het laatste deel was naar de Grampians National Park.

Waar we de 2e dag zo blij werden bij het zien van een kangoeroe, hebben we ze daarna wel elke dag gezien. Het is en blijft bijzonder. Gisteren zaten we zelfs te barbecuen tussen de kangoeroes en huppelden ze voor ons huisje. Het wordt niet echt aangeraden ze te aaien. Ze komen alleen naar je toe als je eten hebt, maar dit is niet de bedoeling. En mocht je voer op zijn, kunnen ze wel agressief worden. Dus wij hebben het bij kijken en ons eten beschermen gehouden.

Naast de kangoeroes staat Australië ook bekend om de koala’s. Deze zijn daarentegen iets moeilijker om te spotten. Zelfs als je erop gewezen wordt in welke boom ze zitten, moet je goed kijken. Ze zitten namelijk hoog in de bomen en bewegen nauwelijks. Ze slapen zo’n 20 uur op een dag. Als ze al actief zijn, is het om te eten of om van plek te veranderen. Desalniettemin is het mij wel gelukt een paar mooie foto’s van deze bijzondere dieren te maken.

Naast koala’s en kangoeroes hebben wij het geluk gehad ook nog andere wilde dieren te spotten zoals, de kookaburra (vogel), 2 meter lange hagedissen, papegaaien, zeehonden en dolfijnen. Mijn persoonlijke favoriet zijn toch wel de dolfijnen. Dat was zo’n bijzonder moment. ’s Ochtends rond een uur of 10 besloten we nog even een kijkje te nemen op het strand voor wij onze reis weer zouden vervolgen. Ik stapte net uit de auto en zag een groep dolfijnen vlak langs de kust zwemmen. Ze zwommen de hele tijd van de ene kant naar de andere kant van het strand. Zo dichtbij de kust had ik ze nog nooit gezien. Ik kan daar wel uren naar kijken.

Het is lastig om van de afgelopen dagen een goed verslag te maken, aangezien je zoveel ziet en doet op één dag. Het is misschien niet zo’n lang verslag als jullie van mij gewend zijn, maar ik denk dat de foto’s een betere impressie zullen geven.
Komend weekend gaan we weer even terug naar de kust voor de laatste 2 dagen met de auto alvorens we maandag de auto weer in gaan leveren. Vanaf maandag is het nog een week in Melbourne en dan zit de reis er weer op. Maaaaar tot die tijd nog even genieten van het goede leventje ;)

1. Anneke:
    3 maart 2017
    Onvoorstelbaar dat het er al bijna op zit. Het zal misschien nog niet je laatste blog zijn maar we hebben er tot nu toe in ieder geval van genoten.
    Nog even genieten en dan weer naar huis wat ook wel weer fijn zal zijn (zeker voor het thuisfront :-) )
  2. Daisy:
    Hi meissie,

Ik geloof dat wij hier thuis toch ook maar flink gaan sparen voor een prachtige roadtrip door dit immense en prachtige land. Wauw, die natuurkiekjes, maar ook de bijzondere dieren die hebt gespot en op de foto hebt weten te krijgen, mijn favoriet is die met de koala! Geniet nog maar volop van het fijne en warme leventje daar. Hier zitten we met de verwarming aan met uitzicht op natgeregende ramen haha!
    Maar ook weer super leuk dat je terug komt en dat we alles van je kunnen horen.

Dikke kus Daisy
  3. Rien en Connie:
    3 maart 2017
    Verhaal en foto's zijn schitterend, ook Maik , Anouk en vooral Nick onze dierenvriend
    vinden het allemaal heel mooi. Jullie gaan nu de laatste week in van een mooie, indruk wekkend land. Wordt nu aftellen in Nederland. Maar wens jullie nog een hele mooie week
    in Melbourne.
  4. Moessie:
    Hey toppertjes,
    Wat een schitterende foto's. Ze zouden zo in een reisgids kunnen. Geweldig om te blijven lezen dat jullie bezig zijn aan jullie droomreis. Maar "gelukkig" voor het thuisfront komen jullie over een weekje weer naar huis. Ondanks dat ik jullie deze reis heel graag heb gegund, mis ik mijn meissie wel heel erg en kan niet wachten tot jullie weer terug zijn. Ik ben dan ook wel aan het aftellen. Maar in de tussentijd kunnen jullie nog lekker blijven genieten van het prachtige Australië. Door de enthousiaste verhalen van Romana heb ik Australië dan ook zeker op mijn bucketlist gezet, maar wij zullen dan niet zo lang gaan. Hahaha
    Blijf lekker genieten de komende 1,5 week. Ik spreek je laterrrr xxx moessie
  5. Arjan:
    4 maart 2017
    Heey kanjers....het is echt gaaf om telezen hoe fijn jullie het hebben daar....
    Geniet de laatste dagen nog maar lekker....
    En als jullie terug zijn spreken ermee snel een keer af ff bij babbelen en een drankje doen over jullie vakantie
  6. Dineke en Jan:
    5 maart 2017
    Hoi Romana en Jordy,
    Leuk reisverhaal en mooie foto's!

Groetjes xx