Byron, you’ll love it or hate it

23 januari 2017 - Yamba, Australië

Byron, you’ll love it or hate it. Dat was mijn eerste indruk van Byron. Laat ik beginnen bij het algemene straatbeeld van Byron. Deze bestaat uit blote voeten, surfers, dreadlocks, hippies, drank, drugs, strand en 2 straten met winkels en organische eettentjes. In het begin dacht ik echt waar ben ik in hemelsnaam terecht gekomen met al die aparte figuren. Zo zijn er ook genoeg zwervers in Byron en toen we in de Aldi (ja die hebben ze hier ook) stonden had één zwerver een cassiere geslagen. Het viel mij later ook op dat de meeste mensen, die helemaal weg ware van Byron, regelmatig een verdovend of juist opwekkend middeltje tot zich namen. Dat was ook één van de eerste vragen die ons gesteld werden, wil je ook jointje?? En als je dan als Nederlander ‘nee’ zegt kijken ze helemaal raar op. Wij zouden volgens hen juist de mensen moeten zijn die het wel nemen. Het algemene straatbeeld sprak mij dan niet zoveel aan, maar uiteindelijk kon ik er wel om lachen en vind ik het wel een plekje die je gezien moet hebben. Je hoeft tenslotte niet met de gekte mee te doen.

Komt ook wel bij dat het hostel net een school campus was met veel zuipende feestbeesten en het ook hier niet schoon was. Jullie mogen weten, ik heb aardig staan vloeken onder de douche. Die was zo vies dat ik mij nooit schoon heb gevoeld en de ventilator durfden we niet eens aan te zitten. We betaalden daar 80 dollar per nacht voor. Maar hoe gek het ook klinkt, ook daar wen je aan. Ik sta soms zo versteld hoe snel ik aan een situatie kan wennen. Het woord schoon krijgt ook een steeds bredere betekenis, haha. in dat opzicht verbeterd deze reis wel mijn aanpassingsvermogen.

Overdag hebben we vaak gespendeerd op het strand. We konden helaas 2 dagen niet in de zee zwemmen in verband met de kwallen. Ze zouden je niks doen, maar ik was nog geen minuut in het water en werd al gestoken. Nu staat er een rode streep op mijn voet dat erg jeukt, maar voor de rest kunnen ze gelukkig geen kwaad. ’s Avonds brachten we vaak door in de bar van het hostel. Ik heb wel geprobeerd een keer uit te gaan in Byron. We kwamen aan op een maandag en op maandagavonden zouden de beste feesten zijn, dus hup wij in de make up! (wat ik overigens al een lange tijd niet op heb gehad) En op naar het feest. Nou ik heb mijn ogen uitgekeken. Het thema was reggae, maar geen normale reggae.. nee een mix tussen reggae en techno. Ik wist gewoon niet hoe ik erop moest dansen haha. Ik voelde mij echt een loenatik op die dansvloer, maar het was erg leuk om te zien hoe de anderen dat ook probeerden.

Het leeft sowieso ’s avonds wel in de straten van Byron. Elke avond zijn er straatmuzikanten te vinden. De een beter dan de ander, maar het is leuk om bij een goede muzikant te gaan zitten en daar te luisteren naar zijn/haar muziek.
Een ander kenmerkend iets voor Byron is de witte vuurtoren dat op het meest zuidelijke punt van Australië staat. Ons was verteld dat de zonsopkomsten daar prachtig zijn. Dat betekende dus om half 5 opstaan en 6km wandelen bergopwaarts. Dus wij vol goede moed in het donker naar de vuurtoren wandelen. 6 uur zou de zon opkomen ware het niet dat het onwijs bewolkt was die dag. Dat was even balen. We hadden toen in ieder geval onze work-out voor die dag al gehad.

Uiteindelijk was Byron Bay dus best leuk, maar ik keek uit naar de volgende plek. En wel om mijn kleren te wassen… IK STONK!!!

Vandaag hebben we Byron verlaten en zijn we aangekomen in Yamba. Yamba is weer iets kleiner dan Byron, maar ook hier draait het vooral om surfen. Morgen krijgen we van de eigenaar van het hostel een tour langs de hotspots. Het hostel is hier ideaal. Goede wifi (en gratis!), schone badkamer en goede locatie. We delen de kamer met een Noors stel. Toen ik de kamer binnen liep dacht ik eigenlijk dat ik verkeerd zat, want ik zag een stelletje op een twee persoonsbef liggen. Wrong place, Wrong time ging er door mn hoofd. Maar ik was op de goede plek. Naast hun bed stond namelijk een stapelbed en daar moeten Iyor en ik in slapen. Wat wel grappig is, want het voelt net of ik weer neet als vroeger een kamer deel met mijn ouders op vakantie, waarbij Robin en ik ook in een stapelbed sliepen. Ik hoop in ieder geval dat het stel mijn nachtrust niet verstoord ;)

In Yamba zullen wij 3 nachten verblijven en daarna voor 4 nachten doorreizen naar Coff’s Harbour.

Ik zal na Coff’s Harbour proberen weer een nieuwe update te geven.
xx

1. Moessie:
    23 januari 2017
    Oost West Thuis Best. Hahahaha

We appen veel met elkaar en ook spreken we elkaar soms via Skype, maar als ik je blog lees kan ik het meeste voelen hoe je het daar allemaal beleeft. Echt heel fijn om dit weer te lezen. Ik spreek je gauw weer.
    Love you xxx