Noosa & Brisbane part I

10 december 2016 - Brisbane City, Australië

Hallowa luitjes!! It has been a while, maar ik ben er weer hoor :)

Mijn vorige verhaal sloot ik af met mijn verblijf in Noosa. Noosa is een redelijk klein kustplaatsje langs de Sunshine Coast. Veel australiers gaan hier naartoe om hun vakantie door te brengen. Met de verschillende stranden, wandelroutes, leuke boetiekjes en restaurantjes is het een aanrader voor de surfers en de relaxte vakantiegangers. Wij zaten met onze hostel iets verder van het hoofdstrand af, maar door de shuttlebus konden we er wel gemakkelijk komen. Echter kozen wij natuurlijk niet altijd voor de gemakkelijke route... Nee... wij hebben de langste wandelroute gekozen om naar het grote strand te komen. Jullie zullen wel denken 'maar ze heeft toch een hekel aan wandelen?!' Yup It still do! Ook deze route was moeilijk door de warmte, het zand en was voornamelijk omhoog lopen, maar agh we moeten wat over hebben voor al die mooie uitzichten en als we wilden, konden we tussendoor uitrusten op de vele stranden die we passeerden. Dit hebben we echter maar 1x gedaan. Eenmaal aangekomen bij het einde hebben we onszelf maar meteen verwend met een gigantisch ijsje en nog de nodige zonuren gepakt op het strand. Het moet wel leuk blijven natuurlijk ;) De overige dagen hebben we voornamelijk gerelaxed en boeken gelezen, dat hoort ook bij het reizen. Wat ook wel leuk is om te vertellen, is dat wij nog een kamer hebben gedeeld met een meisje uit Oude Tonge en een meisje uit Heinenoord… bewijst maar weer eens hoe klein de wereld eigenlijk is.

Het hostel zelf was een minder succes. Het buiten gedeelte was heel leuk ingericht met hangmatten, buddha's en leuke zitplekjes. Binnen was het soms echter een puinhoop. Het hostel bestond uit verschillende units, geschikt voor 9 personen die een badkamer en keuken deelden. Echter maakten veel mensen gebruik van onze badkamer en keuken en deze werden niet altijd netjes achter gelaten. Die hygiene is toch nog steeds een dingetje voor mij.. nouja voor ons beiden. En het was onwijs rumoerig waardoor met oordopjes slapen geen overbodige luxe was. In ieder geval waren we er na 6 nachten wel aan toe om even iets rustigers op te zoeken en dat hebben we gedaan.

Momenteel verblijven we in een airbnb in Brisbane. Het betreft een appartement vlakbij het centrum en we delen het met de poolse eigenaar. Wat tussen ons gezegd best een rare snuiter is, maar gelukkig werkt ie doordeweeks en zien we m niet zoveel. We vinden het vooral een aparte vent, omdat hij nogal staart. En dan denken jullie wat is er mis met staren... nou als een 46 jarige vent je continue zit na te kijken bij ongeveer alles wat je doet dan vind ik dat best vreemd. Ik wijt het maar aan zn niet ontwikkelde social skills met vrouwen zeg maar.. In ieder geval is het wel een mooie plek om te verblijven qua locatie en we hebben een zwembad waar we nog enigszins wat aan de dagelijkse beweging kunnen doen. Brisbane is een leuke stad voor een paar dagen. Je hebt leuke restaurantjes en markten die je kunt bezoeken. Zeker de foodmarkten op de vrijdag- en zaterdagavonden zijn een aanrader. Vanavond zijn we nog met een kennis van Iyor (vraag niet hoe ze eraan komt) naar een foodmarket geweest op Eat Street. De straat doet zijn naam eer aan met zijn vele verschillende eettentjes en leuke muziek. Je kunt je hier met gemak een avondje vermaken.

Vorig weekend zijn we op een zondag wel meegeweest met de huiseigenaar naar de Glass House Mountains en Gardners Falls (toen hadden we nog niet door dat het zn rare snuitert was). De Glass House Mountains is een tocht naar boven van 1,4 km. Wat in principe niet echt veel is, maar ik kon het helaas niet afmaken. Bij de tocht naar boven volg je niet een geasfalteerd pad maar moet je over rotsen naar boven klimmen. ik hoefde nog maar een klein stukje, maar mijn knie deed z'n pijn dat ik wel moest afkappen. Daar baalde ik zo van, maar bij elke stap dat ik mezelf af moest zetten voelde ik steken. Dus helaas ben ik eerder begonnen aan mijn toch naar beneden. Ook dit ging niet zonder slag of stoot, dus ik was blij toen ik weer bij de auto was. Toen liep inmiddels het zweet al van mijn lichaam met de 33 graden en vochtigheidsgraad van 84%.

We konden gelukkig later wel afkoelen bij de Gardners Falls. In onze verwachting dachten we aan een enorme waterval, maar dit viel tegen haha. Het was een beekje dat uitmondde in een meertje waar verschillende gekken als Tarzan het water in slingerde. Ik koos echter voor de wat 'veiligere' optie door van de rotsen af te springen. Het was leuk om gezien te hebben, maar je moet niet denken dat je hier heel rustig kunt chillen, want ook bij de Australiërs was deze plek in trek, maar voor ons was het leuk iets anders te zien dan alleen de stad. Aangezien wij zelf geen auto hebben, was het fijn dat we mee konden.

5 december hebben we doorgebracht in de Australia Zoo van Steve Irwin. Blijdorp is hier niks bij. Met zijn 1500 hectaren is het denk ik het grootste dierenpark in de wereld. De dieren hebben hier onwijs veel leefruimte en je kunt merken dat het welzijn van het dier vooropstaat. Niet alleen de grote, maar ook de hoeveelheid interactie mogelijkheden met de dieren zorgt ervoor dat het park zich onderscheidt van andere parken. Zo zijn er twee kangoeroes parken waar je gewoon de tussen de kangoeroes kunt liggen en koala’s mag aaien. Je hebt leuke vogels, krokodillen en tijger shows waar je veel te weten komt over het leven van de dieren in het park. Het bezoeken van Australia Zoo stond hoog op mijn lijstje en het heeft mij niet teleurgesteld.

De afgelopen dagen hebben wij veel door de stad gelopen en al een aardige indruk van de stad gekregen. We hebben wat gewinkeld, geluncht en de botnische tuinen bezocht. Het centrum van de stad is vrij klein en een bezoek van een paar dagen is in principe meer dan genoeg. Echter zullen wij ons in Brisbane gaan vermaken tot na oud en nieuw. Dit is vooral omdat wij de drukte aan de Gold Coast willen vermijden. Gezien de zomervakantie en de feestdagen is een verblijf vinden aan de Gold Coast een soms dure optie. Daarnaast hebben wij best veel tijd om te spenderen aan de Oost Kust, dus we zijn gaan naar opties om de feestdagen door te brengen.  Zo hebben we uiteindelijk gekozen voor housesitting. Wij gaan op huisdieren passen van iemand die op vakantie gaat, maar niet in staat is haar huisdieren mee te nemen. Zo wordt er voor de dieren gezorgd, hebben wij gratis onderdak tijdens de feestdagen en kunnen we een beetje leven als een local. Nou zullen jullie wel denken, ‘maar dat is toch geen backpacken?!’ Nee dat klopt, maar de overige opties waren of duur of te warm of beiden. In eerste instantie stond een bezoek aan Azië op het programma, maar de prijzen van de vliegtickets zijn nou niet bepaald aantrekkelijk te noemen. Daarnaast is het weer in landen als Indonesië en Thailand momenteel erg tropisch, wat wil zeggen veel regen. Een bezoek aan Uluru is met een woestijnachtig klimaat en de miljoenen vliegen ook geen aanrader, dus we zijn gaan kijken naar andere opties. Na oud en nieuw zullen wij dus verder gaan reizen naar het zuiden. Bovendien kunnen we in januari altijd nog beslissen om een vliegtuig te pakken. We kijken eigenlijk gewoon wat er op ons pad komt en we vinden het ook we lekker om het nu iets rustiger aan te doen.

Ik hoop dat ik bij deze het lange wachten op een nieuwe verhaal weer een beetje heb goed gemaakt. Nu ik het zo terug lees had ik toch wel weer een hoop te vertellen. We zijn inmiddels weer ruim 5 weken onderweg en we hebben echt al een hoop gezien, gedaan en nieuwe mensen ontmoet. Dat de tijd vliegt als je op reis bent, is echt waar. Toen ik net aan mijn reis begon, had ik dat niet gedacht. Ik was zo bezig met het thuisfront en de tijd dat ik niet echt kon genieten. Inmiddels gaat dit al een stuk beter. Begrijp mij niet verkeerd, ik mis jullie en ik heb nog steeds soms mindere dagen, maar ik kan er al een stuk beter mee omgaan. Als ik even een mindere dag heb, trek ik mij even terug in een boek of zoek ik afleiding in leuke activiteiten. Ik weet dat ik na een goede nachtrust mij altijd weer een stuk beter voel. Ik kijk uit naar het moment dat ik op 14 februari mijn valentijn ;) van Sydney Airport mag ophalen, maar tot die tijd geniet ik gewoon van elke dag. Het is en blijft een continue leerproces over jezelf wat ik iedereen kan aanraden.

Ik krijg regelmatig de vraag of ik het nog steeds kan vinden met mijn reisbuddy en ja dat kan ik nog steeds. We zijn beiden best makkelijk in de omgang en mocht er iets zijn dat je niet leuk vindt, hebben we het daar gewoon over. Het is fijn om dit met iemand te delen, want hoewel ik mijn reisverhalen en foto’s deel, het is toch anders. Zo is de werkelijkheid mooier dan de foto’s en kun je bepaalde keuzes beter begrijpen als je er zelf bij bent. Toch zal ik proberen alles zo te vertellen alsof jullie er zelf bij waren ;)

Op dit moment is het 23.15 uur hier, dus deze oma gaat d’r bedje maar eens opzoeken. Ik zal proberen niet meer zo lang te wachten met een nieuw reisverhaal, maar ik moet bekennen dat het er soms bij inschiet.

Ik wens iedereen een heel fijn weekend en een dikke kus xxx

1. Gr pa:

2. Ome Jan en Tante Teuni:
    Van: Ome Jan
    Dordrecht, 11 December 2016

Lieve Romana
    We hebben tot nu toe genoten van al je reisverslagen en de verhalen van je Opa over jou.
    De emoties die je had bij vertrek uit Nederland. En de wijze waarop je nu alles ervaart en doet.

Voor het eerst van huis zijn is heel wat. Thuis lijkt alles zo gewoon: opstaan, eten, school, praten, familie, vrienden, uitgaan, vervoer (fietsen-auto-trein-bus-metro), ouders, familie, vrienden, etc. En dan kom je opeens andere mensen en culturen tegen. Even wennen maar al gauw weten velen zich aan te passen (overleven). Samen dingen doen leer je snel. Alleen kom je niet ver. Ik merk dat je al vele contacten hebt kunnen maken met anderen. Ik maak me geen zorgen over jou. Het enthousiasme waarmee je al je belevenissen verteld zegt genoeg.

Met je Opa praat ik nogal eens over ons “zeemansleven”. Beiden hebben we reizen gemaakt naar onder anderen Australië. Je Opa op de “m.s Nijkerk” in 1959 en ik op de "m.s. Alcor” in 1964. Dit waren z.g. “zusterschepen” (twee schepen die identiek zijn). Hele belevenissen waren dat voor ons. Het grote verschil met wat jij ervaar is, dat ons “woonstekkie” van haven tot haven mee ging en dat was toch luxe. Geen zorgen over een slaapplaats, eten, etc. Alles leek meer op “thuis” dan wat jij nu mee maakt. Maar, de werkweek was minimaal 7 dagen van 8 uur per dag.

Romana wij wensen je nog een hele fijne en leerzame tijd en feestdagen toe. We kijken uit naar je volgende reisverhalen. En wie weet breng je de jaarwisseling wel door in Sydney en kan je het afsteken van het vuurwerk op de “Harbour Bridge” bewonderen.

Veel liefs,
    Ome Jan & Tante Teuni
  3. Gr pa:
    11 december 2016
    Mooi verwoord jan en teuni
  4. Pa en ma den Haan:
    11 december 2016
    Wat een mooi verhaal om te lezen, wat heb je al veel gezien in deze 5 weken, geniet ernog maar neem ook optijd je rust. Liefs en dikke knuffel van Opa en Oma
  5. Moessie:
    12 december 2016
    Fijn dat je iedereen op de hoogte houdt met al die leuke en mooie belevenissen vanuit Australië. Gelukkig hebben we regelmatig contact en is het voor je moeder uit te houden zo lang zonder jou.
    Vorige week zondag had ik weer zo'n momentje van bezorgdheid, waar de meeste moeders last van hebben. Je had me al verteld over die rare snuiter (huisbaas) en je vertelde me ook nog eens dat je samen met Iyor en hem naar een waterval gingen. Je kent me natuurlijk als geen ander en vertelde me gelijk. Hé mam, papa heeft het adres waar ik verblijf en zijn naam is Pjotr. Dan ben je in ieder geval op de hoogte van mijn exacte verblijf plaats. En toch vond ik het niet fijn dat je met hem naar een waterval ging, ondanks dat ik weet dat je geen meisje bent die onverantwoorde dingen zou doen, maar toch.
  6. Moessie:
    12 december 2016
    De volgende ochtend vroeg je vader aan me om even te gaan wandelen, ik mag immers nog steeds niet sporten en heb toch wel wat beweging nodig. Hahaha. Ik had je een uur ervoor een berichtje gestuurd, met de smoes, hoe was de trip (zodat ik natuurlijk zeker wist dat alles goed was gegaan), maar ik had nog geen bericht van je terug. Ik zag dat je hem wel had ontvangen, maar nog niet gelezen. Ik wist toen dat de telefoon wifi verbinding had en die heb je alleen in het appartementencomplex dacht ik. Na ander half uur had je 'm nog niet gelezen. Ik vertelde mijn angst tegen je vader en hij vroeg me of ik Jordy al had gesproken. Ik zei nee en hij adviseerde me om hem te bellen, want misschien hadden jullie elkaar inmiddels al gesproken. Eerst wilde ik dit niet, want dan zou ik hem misschien ook ongerust kunnen maken. Uiteindelijk heb ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken en heb Jordy gebeld. Ik heb hem direct gevraagd: Hé Jordy heb jij Romana vanochtend nog gesproken. Hij zei toen gelijk ja. Hij had zojuist 2,5 uur met je geskypt. Pff moeders was direct gerust gesteld. Het was ook helemaal niet nodig, maar dat beschermen zit er nou éénmaal in. Mij wordt door mijn vriendinnen ook vaak gezegd, jij kan niet loslaten, maar volgens mij is dit meer een kwestie van bezorgdheid waar iedere moeder (lees ouder) last van heeft, denk ik.
    Ik zal proberen niet meer te veel leeuwen en beren te zien. Hahaha

Veel liefs, je soms overbezorgde moeder xxx

P.s. Haha, zelfs m"n reactie is te lang, vandaar dat ik deze in 2 keer moet versturen!
  7. Raymond den haan:
    13 december 2016
    Heb met plezier en een glimlach Part 1 gelezen . Een glimlach omdat ik weet dat je het prima naar je zin hebt . En nu maar hopen dat het principe " housesitting" een schot in de roos is en veel schrijfstof oplevert met weer leuke ervaringen .ik mis je nog steeds " graag" . Een dikke knuffel , je ouwe.
  8. Gr pa:
    31 december 2016
    Dag romana

Vanharte gefeliciteerd met je 22 verjaardag

Zo in de vreemde je verjaardag vieren
    Weer wat anders,
    Gr maak er een mooie dag van .
    Opa & bernadette xxxx