Whitsunday Islands, Great Barrier Reef via Airlie Beach

16 november 2016 - Airlie Beach, Australië

Hier ben ik weer met alweer een nieuw reisverhaal. De tijd vliegt voorbij en elke dag doe je weer nieuwe gave indrukken op. Zo zijn wij 5 dagen geleden aangekomen in Airlie Beach. De eerste dag hebben eigenlijk gewoon lekker geluierd bij het strand en hebben we twee nieuwe kamergenoten gekregen. Twee leuke Duitse meiden, die erg gezellig waren op de kamer, maar waar niet verder veel me opgetrokken zijn. We hadden namelijk allemaal al onze eigen planning. Onze hostel is dit keer wel iets tegengevallen. Niet zo zeer qua sfeer, maar wel qua hygiëne. Wat kan het hier soms vies zijn. We hebben ons regelmatig afgevraagd of ze uberhaupt wel schoonmaken en toch heb ik het vanmorgen gezien. Ze doen het volgens mij met doeken die al een tijde meegaan. Als je hebt gedoucht, voel je je eigenlijk nog vies en om nog maar te zwijgen over de keuken. Iedereen vind het te vies om de afzuiging aan te zetten. Hoe dan ook, gek genoeg wen je daar ook weer aan. Al ben ik best blij dat we morgen weer in een andere hostel zitten, met hopelijk een betere schoonmaak.

Nu even over naar wat we nog meer hebben gedaan in Airlie Beach. Arlie Beach staat bekend om de trips naar de Whitsunday Islands, dus deze konden wij niet overslaan. Met een speedboot zijn we naar meerder eilandjes geweest. De eerste was Border Island waar wij zijn gaan snorkelen bij de Fringer Reef. Helaas was door het slechte weer van de avond ervoor het zicht niet optimaal, maar goed.. Weet ik veel. Ik vond het in ieder geval een goede eerste ervaring met het snorkelen. Zoals mijn ouders en broertje wel weten, moet ik weinig hebben van het onderwater wereldje. Op vakanties in Turkije ging ik echt de zee niet in springen als ik vissen zag. Echter moest ik mij daar nu maar eens overheen zetten en het was fantastisch! Al die verschillende kleuren koraal en vissen. Echt een ervaring op zich. Na het snorkelen weer terug de boot in op weg naar Whitehaven Beach. Tijdens de tocht ging de boot ineens een stuk langzamer en wat bleek.. Aan de ene kant konden we dolfijnen zijn en aan de andere kant zeeschildpadden.. Zoo Gaaf! Nadat we genoeg tijd hebben gehad om dit verschijnsel in ons op te nemen, vervolgende we onze toch weer naar Whitehaven Beach en wat een paradijs is dat. Letterlijk parel witte stranden met het puurste zand op onze aardbol. Hier hebben we een wandeling gemaakt naar het hoogste uitkijkpunt om daar vervolgens mooie foto's te kunnen maken. Aan de andere kant van het eiland zijn we weer opgepikt door de boot om weer naar een ander strand te gaan. Daar kregen we onze lunch. Helaas werd deze lunch soms verstoord door zeemeeuwen die wel trek hadden in een kippenpootje. Toen ik de ene probeerde te verjagen, werd ik vanachter aangevallen door zn vriendje. Je begrijpt, die lunch moest zo snel mogelijk naar binnen gewerkt worden anders was ik het kwijt. Na deze lunch zijn we weer op de terugweg gegaan. Waarbij de kapitein het erg leuk vond leuke kunstjes uit te halen met zn boot. Al met al echt een top dag!

Dit was overigens niet het enige tripje, de volgende dag zijn we namelijk naar de Great Barrier Reef gegaan. Met een grote boot werden we in 4 uur varen op een groot platform afgezet midden in de oceaan, vlak naast het reef. Deze heenreis ging overigens gepaard met veel kotsende aziaten om ons heen die duidelijk last hadden van het schommel van de boot. Niet alleen ware ze aan het kosten, ook waren ze niet al te beleefd. Laat ik het zo zeggen, ze waren nogal onbeschoft. Maar dat mocht de pret niet drukken natuurlijk.. Met mn snorkel spullen en flippers ging ik vol goede moed de oceaan in. Ook hier was ik een beetje angstig, maar zodra ik in het water lag, was ik weg. Het koraal en de vissen waren nog mooier dan de dag ervoor en hier hadden we het geluk dat we ook de zeeschildpadden van dichtbij mochten bekijken. Fantastisch om dit allemaal te mogen zien van dichtbij. De eerste keer hebben we een uur in het water gelegen, maar door de stroming moesten wij beiden even bijkomen. Toen we het een tweede keer probeerde, merkten wij allebei dat onze lichamen op waren. Het kostte zoveel kracht om je door het water heen te bewegen, dat e het moesten opgeven. Hoe dan ook was het weer een fantastische dag.

Vanavond pakken we een nachtbus naar Agnes Water waar we waarschijnlijk 5 dagen zullen relaxen en eventueel een surflesje gaan meepakken.

Tot mijn volgende reisverhaal! Xxx

1. Moessie:
    16 november 2016
    Haha kotsende aziaten. Is weer eens iets anders dan wagenziek waar jij vaak last van had.
    Knap hoor dat je de uitdaging bent aangegaan en je angst voor vissen in het water hebt overwonnen.
    Wat gaaf weer dit hele verhaal te lezen. Je houdt ons goed op de hoogte.
    Wel heel apart hoor. Jij in Australië en wij in Madrid. Wij hebben ook een hele gave stedentrip gehad. Madrid kan je ook op je bucketlist zetten. Zeer zeker de moeite waard.
    Zo staat Australië ook op onze bucketlist.
    We gaan het er maar druk mee krijgen met het plannen van al die reizen. Hahaha
    Ik blijf je volgen, dus blijf ons maar lekker bestoken met je mooie verhalen.
    Veel liefs en een hele dikke kus van je moessie
  2. Raymond den haan:
    16 november 2016
    Gatver, jullie hebben het maar druk met al die erg " vervelende" uitstapjes. En dan nu weer op naar de volgende trip. Groet vanuit een zonnig Madrid en een dikke kus van die Ouwe X
  3. Gr pa:
    Dag romana
    Jij kan mooi verwoorden wat je oogden zien.
    Het great barrier rif daar ben ik ook langs gevaren
    Dus niet gedoken daar ,zover ik kan herinneren
    Het is wel een paar duizend km lang
    Verder hier alles goed
    Gr opa
  4. Gr pa:
    Ps ogen
  5. Jamie Euser:
    Hii Rootje!!!
    Klinkt allemaal echt super gaaf zeg en die foto's erbij zijn ook zeker weten niet verkeerd. Ik moet wel zeggen dat het soms echt een beetje onwerkelijk is hoor die foto's daar, haha. Terwijl wij hier druk aan onze verslagen bezig zijn in het koude, regenachtige Nederland, lig jij gewoon met je gat op t strand Letterlijk trouwens waarschijnlijk als je een poging tot surfen gaat doen. Doe voorzichtig meis en hopelijk tot snel op face time!!!

Dikke knufffff x
  6. Cindy Kneppel:
    20 november 2016
    Hoi Romana,

Je moeder heeft contact gehad met mijn moeder vandaag en die vroeg misschien of ik nog wat tips voor je had aangezien ik een jaar in Australie heb gezeten.
    Ik zie dat je heel snel reist en daar moet je wel voor opletten ik zag namelijk dat je Port Douglas en Cape tribulation niet gedaan hebt en dit is ook echt een schitterend gebied.
    Ik hoorde dat je naar Frasier Island gaat dit is echt super om te doen maar bereid je voor dat je waarschijnlijk nog wel een auto de heuvel moet duwen ;-). Ik ging vaak in elke plaats naar het VVV kantoor om daar wat folders te halen over wat er te zien is ook zitten daar veel kortingsbonnen in wat weer scheelt in je portemonnee. Ik zou je in ieder geval adviseren om naar https://www.australiazoo.com.au/ te gaan deze vond ik echt helemaal top en ligt vlak bij Brisbane. In de steden zou ik sowieso een week aanhouden om daar te blijven en voor Sydney 2 weken en wat ik al zei vergeet de kleine steden niet. Ik ben zelf in Coffs Harbour, Port macguire en nog een paar plaatsen geweest en allemaal even mooi om te zien. Er is eigenlijk nog zoveel te zien en te doen dat ik dat niet zomaar even kan omschrijven. Ik zelf ga 20 December samen met mijn ouders naar OZ en zijn in Sydney tot 28-12 dus mocht je dan in de buurt zijn hoor ik het wel. Wij gaan de 29-12 naar Tasmanie en dat zou misschien ook leuk voor je kunnen zijn als je van de natuur houd.
    Ik wens je in ieder geval heel veel plezier en geniet ervan.

Groetjes Cindy
  7. Marianne poppelier:
    22 november 2016
    He Romana, wat leuk weer om te lezen wat je zoal meemaakt! En dat jullie die dolfijnen en zeeschildpadden ineens zagen wauwwwww!!! Wij zijn nog flink aan de klus in ons huis! Maar zijn heeeeel erg blij met alle hulp die wij krijgen! Nou meissie kijk weer uur naar je volgende verhaal. Dikke xxxxxxx Joost en Marianne
  8. Sariena:
    26 november 2016
    Hey sis,
    Net zo'n onderwater held als je zus(sen) haha not!
    Maar eenmaal met je hoofd onder water en je snorkel juist ver genoeg boven water is het wel genieten he :) je ziet er goed uit op de foto's.

Je bent een bofkont met al die mooie trips en avonturen! En wat gaaf dat je de laatste maand samen met Jordy af gaat sluiten.

Ik denk aan je en tooitooitooi, dikke kus.